Sosyal Ağların Eğitim Amaçlı
Kullanımı
Yasemin Gülbahar Filiz Kalelioğlu Orçun
Madran
Başkent Üniversitesi,
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Bölümü
Özet: Günümüzde, birçok sosyal ağ sitesi ortaya
çıkmış ve insanların iletişimini, etkileşimini, işbirliğini, çalışmasını ve
hatta öğrenme sürecini bile yeniden şekillendirmiştir. Kullanıcı dostu arayüzler ve gizlilik
özellikleri, bilgisayar okuryazarı olan ya da olmayan pek çok kullanıcının
ilgisini çekmektedir. Günümüzde milyonlarca kullanıcı gerçek kimlikleri ile
sosyal ağlar üzerinde çevrimiçi olarak yer almaktadır. Bu denli yaygınlaşan
sosyal ağlar, eğitim süreçlerinde de çok farklı amaçlarla etkili bir şekilde
kullanılmaktadır. Bu çalışmada Facebook, Twitter ve Flickr gibi sosyal ağların
eğitim süreçlerinde farklı şekillerde kullanımlarına ilişkin yapılan
araştırmalar ve öneriler ele alınmıştır.
1. Giriş
Günümüzde, birçok sosyal ağ sitesi ortaya çıkmış ve insanların
iletişimini, etkileşimini, işbirliğini, çalışmasını ve hatta öğrenme sürecini
bile yeniden şekillendirmiştir. Bu
konuda, günümüz topluluklarında sosyal ağ ve yazılımların, insanların iletişim
kurma biçimini ve bilgi paylaşımını da değiştirdiğini ifade etmiştir. Bu konu
ile ilgili bir örnek vermek gerekirse, kullanıcıların sosyal ağlarda harcadıkları
zaman, sosyal ağların ortaya çıktığından bugüne iki veya üç kat daha fazla
artmış bulunmaktadır. Tüm yaş grubundan birçok insan sosyal ağlara farklı
amaçlar doğrultusunda katılmakta ve çevrimiçi sosyal ağlara katılan kullanıcı
sayıları her geçen gün artmaktadır. Sosyal ağların bu
inanılmaz gelişimi, özel yaşantının farklı bireylerle paylaşılması açısından
oldukça dikkat çekicidir. Ayrıca, sosyal ağ siteleri, günlük olay ve haberlerin
paylaşımı için de önemli araçlar olarak bilinmektedir.
Çevrimiçi
sosyal ağ, “sosyal teknolojiler sayesinde bir grup insan tarafından kullanılan
etkinlikler bütünü” şeklinde tanımlanmaktadır. Bu konuda,“sosyal yazılım
teknoloji veya bilgisayar sistemleri ile ilgili değildir. Öğrencilerin veya
öğretmenlerin öğrendiklerini ve öğretim deneyimlerini yansıtmalarına olanak
sağlayan bir amaçtır” şeklinde düşüncelerini aktarmıştır. Ayrıca, sosyal ağ siteleri sınırları belli bir
sistem içerisinde kullanıcı bilgilerinin diğer kullanıcılara açık veya kısmen
açık olduğu, sistem içerisinde bağlantılı bulunan kullanıcıların listelendiği
ve bunlar arasında paylaşımın olduğu web tabanlı hizmetler olarak tanımlanmaktadır.
Sosyal
yazılımlarda anahtar kelime “sosyal içerik”tir. Sosyal içerik olarak resimler,
ses dosyaları, web adresleri, video klipler, sunular, etkinlik duyuruları veya
diğer medya türleri örnek verilebilir.
Bu gibi sosyal nesneler, sosyal ağların sunduğu olanaklar doğrultusunda
kullanılabilir, paylaşılabilir veya buralarda üretilebilir. Yeni teknolojilerin
gelişimi ile birlikte, paylaşım için yeni uygulamalar (ör. Flickr, YouTube ve
Slideshare), içerik üretimi, iletişim ve işbirliği için yeni hizmetler (ör. blog,
wiki ve twitter), ve insanları birbirine
bağlayan, farklı araştırma topluluklarını destekleyen uygulamalar (ör.
Facebook, Elgg ve Ning) ortaya çıkmıştır.
Sosyal
ağ ortamları kişisel ifadeler, ilgi duyulan toplulukları oluşturma, işbirliği
ve paylaşım için yeni olanaklar sağlamaktadır. Blackey ve Chew sosyal ağların
öğrenme ve öğretim deneyimlerini zenginleştirmek için yüksek öğretimdeki
öğrenciler, akademisyenler ve kurumlar açısından faydalarından bahsetmiştir.
Araştırmacılara göre, sosyal ağlar iletişim becerilerini geliştirir, katılımı
ve sosyal bağlılığı genişletir, akran desteğini güçlendirir ve işbirliğine
dayalı öğrenmenin gerçekleşmesini sağlar. Ayrıca sosyal ağ siteleri, üniversitelerin
fazla desteği olmadan kolay ve ucuz bir şekilde kullanılabilmekte, öğrenciler
için eğitim süreçlerine kolaylıkla entegre edilebilmekte ve bu türdeki
kullanımlar hızla yaygınlaşmaktadır. Böylece öğrenciler üniversiteden mezun
olduklarında kendi öğrenme süreçlerine web üzerinden tekrar ulaşma ve
çalışmalarını inceleme gibi olanaklara sahip olabilmekte ve kendi öğrenme
geçmişlerine ulaşabilmektedir.
Sosyal
ağlar akademisyenler için de birçok yarar sağlamaktadır. Sosyal ağ siteleri,
esnek ve kullanıcı dostu olması sebebi ile diğer öğretim yönetim sistemlerine
göre daha kolay kullanılabilmektedir. Birçok öğrencinin ve araştırmacının çok
daha basit adımları takip ederek bir topluluğu oluşturması, kendi aralarında
paylaşımların gerçekleşmesi, iletişim ve dönüt açısından oldukça kolaylıklar
sağlamaktadır.
Sosyal
ağ siteleri bahsedilen bu özelliklerin yanı sıra, harmanlanmış öğretim
deneyimlerini zenginleştirmesi, öğrencilerin öğrenme sürecini desteklemesi,
öğretmenin öğretim ve değerlendirme sürecine destek olması gibi özelliklerden
dolayı kurumlara da yarar sağlamaktadır.
Kullanıcı dostu arayüzler ve gizlilik özellikleri, sosyal ağların
kullanıcıların bilgisayar okuryazarı olsun ya da olmasın birçok kullanıcıya
hitap etmesini sağlamaktadır. Günümüzde milyonlarca kullanıcı gerçek kimlikleri
ile sosyal ağlar üzerinde çevrimiçi olarak yer almaktadır. Basit bir biçimde
Facebook ortamında kişisel sayfaların güncellenmesi veya bir “tweet” bilgisinin
gönderilmesi ile kullanıcılar kendi kişisel ağlarını ağdaki arkadaşları ile
paylaşabilir, kendi ilgi alanlarının görülmesini sağlayabilir, kendi
hayatlarında nelerin olup bittiğini paylaşabilir ve güncel olayları
belirtebilirler. Ayrıca, birkaç fare
tıklaması ile birbirlerine video, resim veya istedikleri diğer içerikleri
gönderebilirler.
2. Sosyal Yazılımlar
Sosyal yazılımlar genelde Web 2.0 ile benzer anlamda kullanılır; kullanıcılar
arasında iletişimi ve işbirliğini destekler ve kolaylaştırır. Sosyal yazılımlar
metin, ses ve görsel içerik gibi çokluortam ürünlerinin paylaşımı için
kullanılan wiki, blog ve sosyal ağ gibi uygulamalar olarak bilinmektedir .
Sosyal ağ siteleri kullanıcılar arasındaki ilişkiye özel önem
veren sosyal yazılımların bir alt grubu olarak da düşünülebilir. Çeşitli
kaynaklara göre, facebook gibi sosyal ağlar gün geçtikçe dünyanın çeşitli
ülkelerinde oldukça fazla dikkat çekmektedir. Sosyal ağlar, ülkeden ülkeye
farklılık gösterebilir, fakat dünya üzerindeki inanılmaz büyümesi aynıdır.
Ayrıca Twitter, diğer web sitelerin trafiği için önemli bir kaynak haline
gelirken, bu trafiğin yarısı sosyal
ağlar, blog, haber ve diğer eğlence siteleri gibi çevrimiçi medya sitelerine yönlenmektedir.
Amerika’da, 2009 yılında Facebook kullanıcı sayısı 42 milyondan
103 milyona çıkmıştır. Bu büyüme oranı %145’tir Uluslarası büyüme oranları
incelendiğinde ilk sırayı 111.212.840 kullanıcı ile Amerika, ikinci sırada
İngiltere, ücüncü sırada Endenozya ve dördüncü sırada 18.679.460 kullanıcısı
ile Türkiye almaktadır.
|
Sıra
|
Ülke
|
Kullanıcı
Sayısı
2009
|
Kullanıcı
Sayısı
2010
|
12 aylık
büyüme %
|
24 aylık
büyüme %
|
|
1
|
Amerika
|
69,378,980
|
125,881,220
|
81.4%
|
352.6%
|
|
2
|
İngiltere
|
18,711,160
|
26,543,600
|
41.9%
|
137.6%
|
|
3
|
Endenozya
|
6,496,960
|
25,912,960
|
298.9%
|
12253.6%
|
|
4
|
Türkiye
|
12,382,320
|
22,552,540
|
82.1%
|
550.9%
|
|
5
|
Fransa
|
10,781,480
|
18,942,220
|
75.7%
|
669.7%
|
|
6
|
İtalya
|
10,218,400
|
16,647,260
|
62.9%
|
3289.8%
|
|
7
|
Kanada
|
11,961,020
|
15,497,900
|
29.6%
|
61.1%
|
|
…..
|
…..
|
|
|
|
|
|
14
|
Almanya
|
3,136,680
|
9,949,760
|
217.2%
|
1509.8%
|
Tablo 1
Ülkelere göre Facebook kullanıcıları
Toplam 19 farklı sosyal ağ sitesini (Facebook, LinkedIn, MySpace, Twitter, Slashdot, Reddit, Digg,Delicious, StumbleUpon, FriendFeed, Last.fm, Friendster, LiveJournal, Hi5, Tagged, Ning, Xanga,Classmates.com, Bebo) kullanan kullanıcıların yaşları incelendiğinde,
kullanıcıların %15’inin 0-17 yaşları arasında, %9’unun 18-24 yaşları arasında,
%18’inin ise 25-34 yaşları arasında olduğu görülmektedir. Bu bilgilere göre
kullanıcıların yarısının genç yaştaki kullanıcılardan oluştuğu söylenebilir .
Türkiye’de ise Facebook
kullanan kullanıcıların %10’u 13-15, %9’u 16-17,
%34’ü 18-24, %30’u 25-34, %11 35-44, %4’ü 45-54, %1’i, 55-64 ve %1’i 65 ve üstü
yaş aralığındadır
3. Facebook ve Eğitsel
Kullanımları
Facebook, kullanıcılarının oluşturduğu ağlarda
farklı izin seviyelerinde özel veya herkese açık yazılarla kullanıcıların
birbiri ile bağlanmasını, gruplara katılmasını ve diğerleri ile kaynakların paylaşılmasını
sağlayan çevrimiçi sosyal ağ yazılımıdır . Diğer çevrimiçi sosyal ağ sitelerine
(Friendster, MySpace gibi) benzer bir biçimde,
kullanıcılar kendilerini çevrimiçi bir profilde tanıtır, arkadaş edinir,
diğerlerinin profillerine veya sosyal
içeriğe bilgi veya yorum yazabilir.
350 milyondan fazla kullanıcısı olan facebook (http://www.Facebook.com/press/info.php?statistics) dünyanın en büyük
sosyal ağı olmasına rağmen, birçok kullanıcısı olan ve büyüyen sosyal ağlar da
bulunmaktadır. Örneğin, MySpace özellikle müzik ve eğlenceye, Flickr, resim ve
video paylaşımına, Twitter, 140 karakterlik mesaj yazmaya ve Ning insanların
ilgilerini keşfetmesine ve açıklamasına odaklanmıştır.
Heather Rogers Haverback Towson üniversitesinde, “324 Okuma
Yöntemleri Grubunun Bayanları” olarak oluşturduğu Facebook grubunu öğretmen
adayları ile okuma dersinde buluşmak için kullanmıştır. Bu grup ödevlerin
tartışıldığı, soruların sorulduğu, görüşlerin eleştirildiği, bilgilerin
gönderildiği ve görüşlerin desteklendiği bir platform olarak işlev görmüştür.
Ayrıca, araştırmacı, öğrencilerin
okumasını desteklemek için kitap klüplerinin kurulmasını, kitap tartışmalarının
yapılmasını ve okumaların paylaşılması için sosyal ağların kullanımını
önermiştir.
Öğrencilerin
Facebook ortamını okul temelli kitapları alıp vermek, klüpler, grup ödevleri,
uygulamalar ve dersler için kullanıldığından bahsetmektedir. Öğrenciler diğer
öğretmenleri kendilerine arkadaş olarak ekleyebilir, çalışma konularına ait
gruplar oluşturarak veri toplayabilir ve tartışma başlatabilirler. Ayrıca
araştırmacı tarih, edebiyat derslerinde,
kültürel rehberlerin hazırlanmasında ve programlama uygulamalarında da bu
sosyal ağın kullanılabileceğinden bahsetmiştir.
Benzer
şekilde öğrenciler için konulara uygun
resimlerin, mesajların, derslere ait ödevlerin, olayların ve uygulamaların
Facebook sosyal ağında eğitim amaçlı kullanılacağı belirtilmiştir. Ayrıca,
öğretmenler Facebook ortamında web sitelerine ait adresleri ve videoları
gönderebilir, google belgeleri ile bağlantı oluşturarak öğrencilerin sunularını,
ödevlerini ve diğer ürünleri paylaşılabilir.
Üniversite Facebook ağına önceden kayıt olmanın, sosyal ağlara
sonradan kayıt olmayı nasıl etkilediği konusunda yaptıkları çalışmada, Facebook
sosyal ağının üniversite hayatına öğrencilerin yerleşmesinde “sosyal birleştirici”
olduğu sonucuna ulaşmıştır.
Özetlemek
gerekirse, işbirlikli öğrenme,
araştırma, sorgulama, tartışma becerileri,
eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini desteklemek için Facebook
etkili bir şekilde materyalleri (video dosyaları, ses dosyaları, resimler,
kelime işlemci, tablolama, sunu, veritabanı ve diğer türdeki belgeleri içeren
web siteleri) paylaşmak, gündelik
olayları, haberleri, kişileri veya grupları takip etmek, tartışma ortamlarına
dahil olmak için kullanılabilir.
4. Twitter ve Eğitsel
Kullanımları
2006 yılında, bloglama yapmanın yeni bir biçimi olan
mikrobloglama, Twitter iletişime yeni ve basit bir form geliştirerek ortaya
çıkmıştır. Bu ortamda her bir iletişim metni en fazla 140 karakterden oluşabilmektedir.
Bu sosyal ağ mobil uygulamalar için önemli bir
özellik olmasına rağmen, mikrobloglar web arayüzleri ve mobil telefonlardaki
uygulamalar yardımı ile de oluşturulabilir.Yaptıkları çalışmada mikrobloglamayı insanların günlük etkinleri
hakkında konuşmak, bilgi aramak veya paylaşmak için kullandıklarını
belirtmişlerdir.
Mikroblog aracı olan Twitter çevrimiçi öğrenme süreçlerinde ve
geleneksel çevrimiçi sınıf ortamlarında mobil teknolojiler ile kullanılabilir. Twitter
ortamında eğitim süreçlerinde, ders içeriği veya tarihleri ile ilgili
değişikliği bildirme, bir makalenin veya bölümün özetini paylaşma, web
adreslerini yayınlama, belirlenen bir kişiyi takip ederek olayları izleme ve
rapor hazırlama, tarihten ünlü bir kişinin belirlenip onun adına bir hesap
açılıp bu hesabın yönetilmesi, tüm takip edenlerin tartışmalarını tutma, hikâye
oluşturma gibi farklı işbirlikli etkinlikleri düzenleme, dil öğrenimi ve çeviri
becerilerini geliştirme, diğer sosyal ağlar ile bağlantı kurma ve son olarak
öğrencilerin takipçilerini genişleterek onlarla periyodik tartışmalar gerçekleştirme
amacıyla bilgi paylaşımında kullanılabilir
New York’ta bir öğretmen ise İngilizce sınıfı için Twitter kullanımını önermiştir .140 karakter dahilinde Twitter ortamı, kitap önerilerini paylaşmak, güncel çalışma konularında sorular yöneltmek, alandaki önemli kişileri ve uzmanları takip etmek, CNN kanalındaki güncel olayları izlemek, diğer haber alanlarını takip etmek ve diğer sınıflarla Twitter üzerinden tartışmak amacı ile kullanılabilir.
New York’ta bir öğretmen ise İngilizce sınıfı için Twitter kullanımını önermiştir .140 karakter dahilinde Twitter ortamı, kitap önerilerini paylaşmak, güncel çalışma konularında sorular yöneltmek, alandaki önemli kişileri ve uzmanları takip etmek, CNN kanalındaki güncel olayları izlemek, diğer haber alanlarını takip etmek ve diğer sınıflarla Twitter üzerinden tartışmak amacı ile kullanılabilir.
Özetlemek gerekirse, eğitim ortamlarında Twitter etkili bir
şekilde güncel olayları, haberleri öğrenmek, web site adreslerini paylaşmak,
düşünceleri paylaşmak, bir olay veya
kişiyi talip etmek, dil öğrenmek, diğerleri ile tartışmak ve işbirliği sağlamak
amacıyla eğitim süreçlerinde kullanılabilir.
5. Flickr ve Eğitsel
Kullanımları
Flickr sadece dijital fotoğraf paylaşım aracı değil
aynı zamanda çevrimiçi fotoğraf yönetim ve 8 milyon kullanıcı ile paylaşım
aracıdır. Flickr sosyal ağına
mobil araçlar ile fotoğraf yüklenebilir ve eğer paylaşım seçenekleri açık olursa bu
fotoğraflar otomatik olarak gönderilebilir veya birkaç fare tıklaması ile Twitter, Facebook, Blogger ve diğer sosyal
ağlara gönderilebilir.
Flickr sitesine fotoğraf yükleyerek, kullanıcılar resimler üzerinde ortak kullanım
lisansı oluşturabilir veya “tüm hakları saklıdır” biçimde etiketlendirebilir.
Lisanslama seçeneği Creative Commons 2.0 ve içerik kontrol lisansını içermektedir. Flickr
kullanıcıları birçok fotoğrafa
bu lisans seçenekleri altında erişebilir ve kullanabilir. Flickr
kullanarak etiketleri, açıklamaları değiştirmek, gruplama yapmak, dünya
haritası üzerine resimleri yerleştirmek ve fotoğrafları çevrimiçi fotoğraf düzenleme araçları ile düzenlemek
olanaklıdır.
Flickr içerisindeki gruplar yardımı ile Flickr
uygulaması yaratıcı bir biçimde öğrenme aracı olarak etkili bir şekilde
kullanılabilir.Eğitim
ortamlarında Flickr öğrenciler ve öğretmenler için çeşitli biçimde
kullanılabilir.
Flickr kullanıcıları uçsuz bucaksız bir şekilde büyüyen fotoğraf arşivinde arama
yapabilir, etiketleri veya anahtar kelimeleri kullanabilir. Flickr dijital okuryazarlık, görsel
sanatlar ve dil becerileri gibi birçok becerinin kazandırılmasında yardımcı
olmaktadır. Sanal müze turunun oluşturulması, kelimelerin öğretilmesi, dijital
fotoğraf makinasının kullanımının öğretilmesi, dijital öykü oluşturma ve
boyamalar ile ilgili beyin fırtınasının yapılması, örnek sınıf içi veya dışı
etkinliklerden bazılarıdır.
Flickr ortamına aktarılan fotoğraflar çevrimiçi düzenlenebilir, paylaşılabilir veya slayt gösterisi oluşturmak için bir araya getirilebilir. Animoto, BigHugeLabs ve PhotoPeach programlar sayesinde video görüntüleri oluşturulabilir.
Flickr ortamındaki etiketleme özelliği sayesinde, “Google Earth”
ile bu uygulama kullanılabilir. Ayrıca, görsel tartışmaların oluşturulması, bir
şiirin görselleştirilmesi, okuldaki olayların görselleştirilmesi ve e-portfolyolarn
oluşturulması amacı ile de kullanılabilir.
Özetlemek gerekirse, Flickr etkili bir şekilde görsel sunuların,
koleksiyonların ve videoların hazırlanmasında, tüm konu alanlarında tartışma,
beyin fırtınası amaçlı olan tüm etkinliklerde, öğrenme için görsellerin
oluşturulmasında, öğrenme ve değerlendirme amaçlı e-portfolyo oluşturulmasında etkili
bir biçimde kullanılabilir.
6.
Sonuç ve Tartışma
Bu kadar ilgi çeken sosyal ağlar günümüz toplumunu etkilemekte ve bazı
alışkanlıklarını değiştirmektedir ve değiştirmeye de devam edecektir. Birçok
alanın yanı sıra, soysal ağ teknolojileri eğitim için de birçok olanağı
içerisinde barındırmaktadır. Sosyal ağların birçok özelliği ve olanaklarının
olması öğretmenlerin eğitim öğretim süreçlerini aktif, yaratıcı, işbirlikli
öğrenme ile desteklemelerine, öğrenci-öğrenci, öğrenci-içerik ve
öğretmen-öğrenci etkileşimi arttırmada, öğrencilerin araştırma, sorgulama ve
problem çözme becerilerini kullanmaları ve geliştirmeleri konusunda destek
olmaktadır.
Sosyal ağların mevcut öğrenme ve içerik yönetim sistemlerinde
(ÖİYS) yapısal değişikliklere neden olması dikkat çekicidir. Özellikle
ÖİYS’lerin sosyal ağları kendi sistemlerine entegre etmeleri mi, yoksa mevcut
sosyal ağların içine kendilerinin entegre olmaları mı sorusuna cevap
aranmaktadır. Bu bağlamda yapılacak araştırma ve çalışmalar ÖİYS’lerin geleceği
hakkında belirleyicirol üstlenecektir.
Son olarak, bu gibi uygulamalar sayesinde insanlar arasındaki
küresel bağlantıda yeni bir dönem başlamıştır. Bu sosyal ağların kullanımları
ve dijital okuryazarlık sayesinde düşünceler ve yenilikler, dünya üzerinde
eskiden olmadığı kadar hızlı bir biçimde yayılmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder